Fietspaden

Werkgroep Fietseling heeft de fietspaden en suggestiestroken in Oostende geëvalueerd.
Het is zo dat wij enkel de toestand van een fietspad, fietsstraat of suggestiestrook beschrijven. Soms zijn we met de aanleg helemaal niet eens en zouden we liever alles vernieuwen in plaats van oplappen. Maar als er een fietspad, fietsstraat of suggestiestrook aanwezig is moet die dan ook voldoen aan een veilig fietspad, fietsstraat of suggestiestrook volgens het fietsvademecum en het STOP-principe.
We houden niet van half werk!
Wil Oostende de fietsstad van Vlaanderen worden dan is er nog veel werk aan de winkel!
Dit zijn de 13 punten die we willen bespreken met de verantwoordelijken van de stad Oostende:
1. Keuze van het wegdek voor fietsers:
- Asfalt, liever dan klinkers of beton. Zeker geen blauwsteen, dallen of kasseien,
- Breedte enkelrichting minimum 1,50 meter,
- Breedte dubbelrichting minimum 3 meter,
- Vrij liggend, aanliggend of aanliggend verhoogd,
- Klinkers niet meer halfsteenverband maar in keperverband.
2. Vlakke fietspaden:
- Drempels en boorden op kruispunten,
- Deksels en rioolputten op fietspaden,
- Lampen in de fietspaden moeten eruit.
3. Onderhoud van fietspaden of suggestiestrook:
- Herstellen van putten, verzakkingen en losliggende klinkers,
- Nazicht op werken die plaats vinden op de fietspaden. Indien nodig opnieuw laten aanleggen,
- Verwijderen van zand, keien, steentjes, sneeuw en ijzel, enz... van de fietspaden,
- Verwijderen van niet gebruikte verlichting in de fietspaden.
4. fietspaden of suggestiestroken die plots ophouden vermijden:
- Steeds van rugdekking voorzien,
- Doortrekken tot een veilige plaats of kruispunt.
5. Lijnen, pijlen, rode stroken, enz... die verdwenen zijn herstellen.6. Waar er verkeershinder voor fietsers is, sneller optreden door politie:
- Auto's of vrachtwagens die parkeren of laden of lossen op het fietspad,
Auto's of vrachtwagens voor de op- en afritten van fietspaden, Auto's of vrachtwagens die op de veiligheidsstroken staan naast het fietspad, Bij werven: tijdelijk "fietsstraat" voorzien: voorrang.7. Problemen snel aanpakken:
- Als een burger of Werkgroep Fietseling een probleem meldt, deze snel aanpakken en de melder op de hoogte houden de reactie op zijn/haar opmerkingen.
8. Verkeersborden voor fietsers:
- Grondig nakijken of de verkeersborden die fietspaden aanduiden juist zijn,
- Verkeersborden aan de juiste kant (rechts) van het fietspad plaatsen,
- rekening houden met hogervermelde schuwafstand.
9. Verkeersborden B22 en B23: (Werkgroep Fietseling heeft een voorstel mogen indienen bij de stad Oostende)
- Plaatsen van verkeersborden B22 of B23 bij verkeerslichten als fietsers veilig rechtsaf of rechtdoor kunnen rijden.
10. Hindernissen langs en op het fietspad:
- Schuwafstand/veterafstand respecteren,
- Hagen die niet gesnoeid worden,
- Laaghangende takken van bomen snoeien,
- Verkeersborden te dicht bij de fietspaden,
- Glascontainers,
- Nutteloze paaltje,
- Reclameborden,
- Scherpe bochten in, voor op en af te rijden van fietspaden (rondpunten).

11. Fietsstraat:
- Waar mogelijk is fietsstraten (vb bij te smalle straten) of fietszones,
- Tijdelijke fietsstraten bij werken, evenementen of braderieën.
12. Veilige rondpunten:
- Rondpunten herbekijken en fietsvriendelijker aanleggen,
- Keuze maken tussen vrijliggend fietspad of fietspad op het rondpunt,
- Geen dubbele rijvakken die toekomen op een rondpunt (Korte oversteek voor voetgangers en fietser).
13. Fietsvriendelijke schoolomgeving:
- Regelmatige controle uitvoeren op auto's die op het voetpad, zebrapad of dubbel parkeren om hun kinderen op te halen,
- Straat afsluiten op het einde van de schooluren,
- Fietsers en voetgangers mogen eerst door dan mogen pas de auto's vertrekken,
- Ontmoedigen om met de auto naar de school te komen (geen grote kus- en vroem zones maken).
