Ga naar de inhoud

Onderzoek Verplaatsingsgedrag - Fietseling Oostende


Menu overslaan
Menu overslaan
Menu overslaan
Menu overslaan

Menu overslaan
Menu overslaan
Menu overslaan
Menu overslaan

Onderzoek Verplaatsingsgedrag

RESERVE!
Onderzoek Verplaatsingsgedrag van de Vlaamse Overheid

Achtergrond en Doelstelling

Sinds 1994 voert de Vlaamse overheid jaarlijks het Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen (OVG) uit. Dit onderzoek brengt het verplaatsing- en mobiliteitsgedrag van Vlamingen van 6 jaar en ouder in kaart. Het doel is om een representatief beeld te krijgen van hoe en waarom Vlamingen zich verplaatsen. De resultaten vormen een belangrijke basis voor beleidsbeslissingen rond verkeersveiligheid, openbaar vervoer en filevorming

Methode

Het OVG maakt gebruik van een dagboekmethode: deelnemers noteren voor een specifieke dag al hun verplaatsingen. Sinds OVG7 (2023-2024) wordt gewerkt met een grotere en meer gespreide steekproef (24.000 respondenten, tegenover 4.000 in OVG6), zodat ook per vervoerregio representatieve data beschikbaar komen. Er wordt gewerkt met een gestratificeerde tweetrapssteekproef op basis van het Rijksregister, met clustering op gemeenteniveau

Belangrijkste Bevindingen (OVG7, 2023-2024)

  • Vlamingen verplaatsen zich gemiddeld 2,6 keer per dag, leggen daarbij 29,3 kilometer af en spenderen 73 minuten in het verkeer
  • Het fietsgebruik is nog nooit zo hoog geweest: 18,5% van alle verplaatsingen gebeurt met een (elektrische) fiets. Vooral de elektrische fiets wint sterk aan populariteit, zeker voor woon-werkverkeer
  • Toch blijft de auto dominant: 64% van de beroeps actieve bevolking gebruikt de wagen als hoofdvervoermiddel voor woon-werkverkeer. Slechts 22% kiest voor de fiets, 5,9% voor de trein, 4% gaat te voet en iets meer dan 2% neemt bus, tram of metro
  • Het aandeel duurzame verplaatsingen (te voet, fiets, openbaar vervoer, taxi, step, autopassagier) bedraagt 46,9% op een gemiddelde dag. Dat is lager dan tijdens de coronapandemie, maar hoger dan ervoor
  • De Vlaamse overheid streeft tegen 2030 naar een modaal shift waarbij minstens 50% van de verplaatsingen met duurzame vervoersmiddelen gebeurt

Beleids relevantie

Het OVG is een essentieel beleidsinstrument voor het opvolgen van de modaal shift en het uitwerken van mobiliteitsplannen per vervoerregio. De data worden gebruikt om maatregelen te evalueren en gericht bij te sturen, met als doel een duurzamer en veiliger mobiliteitssysteem in Vlaanderen te realiseren
Terug naar de inhoud